Budíte sa s nevysvetliteľnou únavou a vaše telo slabne rýchlosťou topiaceho sa shenuliaka? K tomu vás dennodenne trápia depresie a vy neviete prísť na to, čo za týmto škaredým “požieračom” životnej energie stojí? Môžu za tým byť celkom určite vaše nepodarené hormóny.

Tie nemusia vykonávať jednotlivé funkcie tak ako by mali, alebo ich môžete mať dokonca žalostne málo. Či priveľa? Svoje o tom vie aj fitnesska žijúca v Dubaji Evka Dvoráčková. Sama si to zažila na vlastnej koži a na sociálnych sieťach sa zdôverila svojim fanušíkom.

depresia
Maminka dvojičiek a fitnesska Eva Dvoráčková

Kedy to začalo

Po relatívne dobre zvládnutom tehotenstve sa Evke narodili zdravé dvojičky Adamko s Dávidkom. Keďže bol ale jeden zo synov výrazný “nespáč”, začal sa tak hneď po pôrode nekonečný kolobeh prebdených nocí.

“Dávid začal tak aspoň ako tak normálne spávať, až keď mal 18 mesiacov. Aj to znamenalo, že mi doprial tak 3-4 hodiny spánku. Potom sa zobudil a plakával. Aj dve hodiny. Aj viac. A večer nie a nie zaspať. Zasa plač. Stále. Každý večer. Do 11-tej, do 12-tej. A Adam býval hore od 5-tej každý deň. No čo, materstvo. Ja sa nesťažujem.” prezrádza Evka.

depresia
Evka so svojimi dvojičkami Dávidom a Adamom.

Toto intenzívne vyčerpávajúce obdobie, ktoré u Evky trvalo vyše roka, si ale vyžiadalo svoju daň.

“Kvalita spánku nebola žiadna. Pridali sa depresie. Nie zlé nálady, ale naozajstné hnusácke depresie. Také, keď sa bojíte byť sám so sebou. Prečo? Lebo celé dni vás napadá ako sa najlepšie a najistejšie prepraviť na onen svet. V posilke, čo bol dovtedy môj najlepší spôsob odreagovania, som sa strácala. Sila išla z tréningu na tréning citeľne dole. A nestrácala som ju iba tam. Celkovo moja životná energia sa strácala. Síce som sa to snažila schovávať ako sa dalo, ale tak úplne som to neschovala. Doma určite nie. Môjmu mužovi bolo jasne, že je fakt zle. Lebo keď vás napadá samovražda niekoľkokrát denne, verte mi to neschováte. Mala som pocit, že sa zosypávam ako domček z karát. Ako hrad z piesku. Fyzicky aj mentálne.”

Evkine problémy sa pohli až potom čo sa jej manžel náhodne dočítal v článku o Regeneratívnej medicíne, ktorá na Slovensku zatiaľ nie je veľmi známa. Zaoberá sa predčasným stárnutím orgánov, ich obnovou a hormonálnymi problémami. Evka vyhľadala teda najlepších špecialistov v regióne a nasledovalo veľké množstvo testov. A čo zistili?

Extrémne znížený testosterón (zrejme vraj z tých dlhých mesiacov bez spánku) a zapálenú štítnu žľazu ako výsledok autoimúnneho ochorenia (Hashimoto).”

◊◊◊

Testosterón?

  • Hormón, ktorý sa klasicky spája s mužským pohlavím má teda dôležitú úlohu aj u nás žien. Problém nastáva, keď sa hodnoty začnú vymykať “normálu” a jeho hladiny sa výrazne zvýšia, alebo znížia.
  • Pri zvýšených hodnotách testosterónu nás môžu trápiť tie menej závažné, ale zato pre ženu nepríjemné estetické ťažkosti ako sú rast ochlpenia, častejšie mastenie vlasov, ale tiež môže dojsť k vážnejším problémom ako sú nedozreté vajíčka či problémy s oplodnením.
  • Naopak pri znížených hodnotách, čo bol Evkin prípad, sa môže dostaviť únava sprevádzaná depresiami či problémy s chudnutím.

Ako zvýšiť hladinu testosterónu prídrodnou cestou

Testosterón veľmi úzko súvisí s hormónmi estrogén, inzulín a kortizol. Ak sú v rovnováhe, cítime sa ok. Ak ale “potrebuje” naše telo jeden hormón, musí “obetovať” ten druhý.

“Ak teda chceme zvýšiť hladinu testosterónu, musíme dostať do rovnováhy ostatné hormóny.” Kortizol je tzv. stresový hormón. Ak sme napätý, naše telo neustále produkuje kortizol na úkor testosterónu. Preto je stres tak často zodpovedný za to, že sa cítime zle.

depresia
Fitnesska Eva Dvoráčková.

Ako teda upraviť hormonálnu nerovnováhu?

Strava

  • Vyhýbať sa treba cukrom, presnejšie obmedziť príjem karbohydrátov – chleba, cestoviny, sladkosti…
    Ak zjete cukor, vaše telo ho potrebuje stráviť. Na to mu slúži hormón inzulín. Čím viacej cukru prijmete, tým viacej inzulínu telo do krvi vylúči. A čím máte viac inzulínu v krvi, tým máte menej testosterónu.
  • Dávajte si tiež pozor na nízkotučné potraviny. Obsahujú množstvo skrytých cukrov. Cukor dnes nájdete všade i tam, kde by ste ho vôbec nečakali. Pozorne si preštudujte etikety a zloženie každej potraviny.
  • Pozor na trans-mastné kyseliny, nachádzajú sa takmer vo všetkých trvanlivých potravinách, sušienkach, hranolkách, zemiakových lupienkoch, cuktrovinkách a fastfoodoch. V poslednej dobe našťastie viacero výrobcov prechádza na zdravšie oleje a tuky, ale je takmer isté, že ich bez problémov nájdete v mnohých potravinách.
  • Alkohol je pre telo jed, pri popíjaní tak reagujete stresovo. Vylučujete tak kortizol, ktorý znižuje testosterón. Alkohol s mierou. Ak sa ho nechcete úplne vzdať, siahnite po poháriku suchého bieleho alebo červeného vína.

Ktoré potraviny by ste mali zaradiť do svojho jedálnička?

  • Najväčším prínosom v strave sú tuky a cholesterol. Viacero štúdií potvrdilo, že práve tučné jedla zvyšujú testosterón a nízkotučné naopak znižujú.
  • Špenát alebo ďalšie šaláty obsahujú zinok a magnézium.
  • Orechy, prevažne vlašské sú veľmi dobrý zdrojom zdravého cholesterolu.
  • Avokádo a olivy základ stredomorskej a zdravej kuchyne.
  • Olivový olej, najlepšie panenský za studena lisovaný, ktorý si ponecháva množstvo zdravých látok
  • Tmavá čokoláda s minimálnym obsahom 70% kakaa. Všetko pod toto percento je z veľkej časti čistý cukor.

Spánok

Vaše telo potrebuje dostatok spánku. Neverte žiadnym článkom, ktoré vás predsviedčajú o tom, že vám stačí 4 hodinový spánok. Ak vstávate skoro, musíte si ísť skôr ľahnúť.

Stres

Keď sme v strese, telo vylučuje stresový hormón kortizol, ktorý negatívne ovplyvňuje hladinu testosterónu.
Pri dennodennom vylučovaní kortizolu sa ale prejavia negatívne dôsledky.
Je preto dôležité naučiť sa odolávať stresu tým, že sme emociálne stabilnejší a kľudnejší.

Meditácia

Meditácia je jedným z najúčinnejších spôsobov ako dlhodobo odolávať stresu. Cieľom meditácie je uvoľniť vašu myseľ zbytočnými myšlienkami.
Skúste len tak minútu na nič nemyslieť. Nie je to vôbec ľahké. Pravidelným tréningom mysle sa budete cítiť oveľa vyrovnanejší.

Otužovanie

Pravidelné ranné otužovanie má niekoľko zdravotných benefitov. Zlepšíte si cirkuláciu krvi vo vašich cievach a nakopnete sa do práve začínajúceho dňa.

Doplnky

  • Vitamín A

Prijímajte dostatok vitamínu A z potravín. Nachádza sa v mlieku, vajciach, pečienke, mliečnych produktoch ako je napr. maslo.

  • Vitamín D

Vitamín D samozrejme môžete prijať aj zo stravy. Jedzte tučné ryby ako je tuniak, makrela, losos, rybí olej, ale aj hovädzí steak, syr alebo vaječné žĺtky.

  • Olej z treščej pečene

Tento olej má tak veľa vitamínu A a D, že to až nie je možné. Chuť je síce hnusná, ale stojí to za to. Ak vám prekáža chuť, stále môžete siahnuť po kapsuliach. Ale s mierou.

  • Vitamín K

Keďže si naše telo nevie vytvoriť vitamín K, musíme ho získať z jedla. A jedná sa najmä o zelenú listovú zeleninu ako je špenát, šalát, kel, brokolica a podobné. Pamätajte si, že ak je to zelené, z najväčšou pravdepodobnosťou obsahuje vitamín K.

◊◊◊

Hormonálne zdravie je teda veľmi dôležité a jeho kvalitu či prevenciu netreba zanedbávať. To už fitnesska veľmi dobre vie.

“Začala som suplementovať čo telu chýbalo (hormóny) a zároveň sa doplnkami výživy a diétou bez lepku a bez mliečnych produktov snažiť o zahojenie mojej štítnej žľazy.”

Evka sa prísneho režimu drží približne pol roka a jej stav sa výrazne zlepšil. “Zasa som sama sebou. Depresia je dávno preč. Životná energia sa vrátila, mohla by som rozdávať. Zrazu sa budím ráno ešte pred budíkom. Zrazu som happy. Spievam si v aute a tak. A konečne zasa dosahujem výsledky aj v mojom tréningu. Chudnem a sila ide hore. Aj svalová hmota. Aj radosť z toho všetkého. Možno si niekto povie, že som márnivá. Ja to vidím inak. Keď sa cítite dobre vo svojom tele prenáša sa to aj do zvyšku vášho života. Nič sa nevyrovná pocitu sebavedomia a životnej sily. A schopnosti niečo dosahovať. “

Evkin hormonálny nesúlad sa teda dáva úspešne do poriadku, čomu sa  veľmi tešíme a držíme jej palce aj naďalej. Viac o momentálnom zdravotnom stave a hormonálnej nerovnováhe fitnessky, motivátorky a maminky dvojičiek Evky Dvoráčkovej sa dočítate priamo na jej instagrame @evadvorackovafitness ,alebo facebooku Eva Dvoráčková Fitness.


Tip na vianočný darček: Vianočný príbeh Mimi a Lízi: Záhada vianočného svetla.


 

 

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Napíšte svoj komentár!
Prosím, sem napíšte svoje meno

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.