Stretli sa raz maminky Danka s Markou na ihrisku. Po chvíli vytiahla Danka krabičku plnú nakrájanej zeleniny. Jej deti si veselo chrumkali zatiaľ čo Markine sa iba zhrozene pozerali a oblúkom vyhýbali tejto skvostnej pochutinke. Do ktorej kategórie sa radia vaši papkáči? Tiež sa tvária, že niesú v miestnosti, keď im nakrájate chutnú uhorku, alebo pridáte do polievky pár kúskov mrkvičky? Zeleninovým gurmánom sa nestanú všetky deti automaticky. Môže za to viacero faktorov.zelenina

Gény

Tak na toto sa odvolávajú maminky rady a často. Niekedy však za to môžu skutočne aj tie nepodarené gény. Konkrétne TAS2R38. Podľa odborníkov môže pravdepodobne tento gén za odpor k niektorým druhom zeleniny, pretože ovplyvňuje to, ako cítime a vnímame horkú chuť.

Povaha

Niektoré deti radi objavujú nové chute, alebo napodobňujú maminku v konzumovaní zeleninových pokrmov. Iné z toho majú parádnu zábavu a vyhadzujú z taniera všetko farebné, len preto aby maminku nahnevali. S jedným to ide ako po masle, s druhým je to všetko ťažšie. Hlavu hore, nie ste sami, chce to len viac trpezlivosti!

zelenina
zdroj: pexels

Prostredie

Dieťa je ovplyvňované aj vonkajšími faktormi a to hlavne prostredím. Čítať si o zeleninke je krásne a náučné, ale nestačí. Dieťa ju musí poznať, jej chuť a farbu. Treba ho ponúkať z taniera na poličke v izbe, nie raz za týždeň vybrať z chladničky papriku a čudovať sa prečo ju odmieta.

Náš tip : Učte sa zeleninu hravou formou

Rodič

Asi najdôležitejší faktor, ktorý ovplyvňuje to, či sa dieťa naučí konzumovať zeleninu, alebo nie, je práve rodič. Dieťa pozoruje, napodobňuje a podvedome si zapisuje všetko čo robí jeho maminka, alebo ocko. Keď sa sami vyhýbame zelenine, nepridávame ju ku každému jedlu, alebo si ju nenaservírujeme len tak ku hre, alebo televízii, ťažko to bude potom robiť náš hlavný napodobňovateľ.

zelenina
zdroj: pexels

Ako podporiť u dieťaťa konzumáciu zeleniny

  • podnecujme, servírujme ju ku každému jedlu, alebo aj bez jedla, len tak počas dňa, nakrájanú v malom množstve
  • nenúťme, ale ponúkajme
  • jedzme aj sami a chváľme si nahlas jeho chuť len tak pre seba, dieťa sa pridá
  • nerozprávajme aká je zdravá, toto deti často odrádza, rozprávajme o tom aká je chutná
  • ochuťme ju dresingom, alebo omáčkou, ktorú má dieťa v obľube
  • nevzdávajme sa po neúspešných dňoch či týždňoch, niektoré deti potrebujú viac času

 

Ako ste si poradili so zeleninkou vy? Napíšte nám dole do komentára, ako ste to vyriešili a inšpirujte nás.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Napíšte svoj komentár!
Prosím, sem napíšte svoje meno

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.